Hogyan neveljük a gyermeket?
Biztos támpontokat elég nehéz találni, hiszen mire saját magunknak
gyermekünk születik, már elfelejtünk az ő szemével látni. Ezért aztán
gyakran nem értjük teljesen viselkedését, nem tudjuk, hogy reagáljunk,
és főleg, hogyan segítsük megoldani a problémáit, úgy hogy közben ne
törjük le önállósági törekvéseit. Mégis óriási a felelősség, hiszen a
gyermeki személyiség egy része határozottan a nevelés eredménye: a
feladatot valahogy meg kell oldanunk.
A könyvben megtalálható a négy alapvető szülő-típus, amely részben
meghatározza a gyermek jellemét. Bár ez a hozzáállás igen nehezen
változtatható, érdemes tudni, hogy milyen, a személyiségünkre jellemző
hibákat érdemes megpróbálnunk elkerülni.
Az érzelmekre vonatkozó részből választ kapunk például arra, hogy mi a
pozitív és a negatív érzelem. Ez első látásra triviális, azonban mégis
kételyek merülhetnek fel: negatív-e az a félelem, ami arra készteti a
gyereket, hogy a forró kályhát elkerülje? Nyilvánvalóan nem, ezért
hagyományos gondolkodásmódunk újraértelmezésére nyújt segítséget
Ranschburg Jenő a pozitív és negatív érzelmek megfogalmazásánál.
Mit csináljunk, ha a gyermek fél?
A könyv a maga 150 oldalával igen sokat segíthet a kezdő szülőknek e
gyakorlatias kérdésekben. Végtére is, ha a gyermek sírva rohan ki éjjel
a szobájából, egy több tonnás pszichológiai enciklopédiával nem sokra
megyünk.
A könyvből kiderül, hogy két fajta alapvető félelmen - szeparációs és
fájdalomtól való - létezik egy harmadik, a szimbolikus is. De ami még
fontosabb, megtudjuk, mit kell tennünk, ha ilyen félelem fellép.
Érdemes-e bünteti a gyereket? Vagy minden alkalommal meg kell
nyugtatni, esetleg szembesítsük-e a problémával, kényszerítsük-e, hogy
saját maga felfedezze, hogy nincs mitől félnie?
Mit tegyünk, ha a gyermek agresszív?
Különböző oldalairól ismerhetjük meg az agresszív viselkedést -
szándékos, vagy nem, antiszociális vagy proszociális, instrumentális
vagy indulati oldalairól, melyeket az író jól érthető példákkal
illusztrál.
Szintén olvashatunk egy igen érdekes és fontos témáról: a lányok és a
fiúk különbségéről: miért agresszívabbak a fiúk, mint a lányok,
mikortól agresszívabbak, és ez milyen viselkedésben nyilvánul meg?
Különösen nagy segítség lehet ez azoknak, akiknek már van egy
gyermekük, és a második ellenkező neművel a bevált módszerek csődöt
mondanak.
Különösen nehéz az agressziót kezelni, mivel a jutalmazás egyértelműen
megerősíti, a büntetés viszont frusztrál, és ezáltal újból agresszív
viselkedéshez vezet: a kígyó a farkába harap. Tehetetlenek lennénk az
agresszióval szemben? A könyv szerint a helyzet azért nem ennyire
reménytelen, a megfelelő büntetés alkalmazásával el lehet érni, hogy az
ne legyen frusztráló hatású, így ne okozzon további agressziót.
A könyv nagyon hasznos lehet nem csak kezdő szülőknek, hanem tanároknak
is, hiszen segíti a gyermeki lélek megértését, ami a pedagógusmunkához
elengedhetetlenül szükséges. Ezen kívül sok iskolai példát is hoz, az
egyes helyzetek bemutatására és megoldására.
Nem lehet eleget emlegetni előnyként a gyakorlatiasságot, de erénye még
a könnyen érthetőség és a jól strukturáltság. Némileg csökkenti
olvashatóságát, hogy egyes részekben olyan pszichológiai kifejezéseket
alkalmaz, amelyeket csak később magyaráz el. Ezt azonban feledteti a
kísérletek jól érthető leírása, mely egyben lehetővé teszi a saját
interpretációt is, valamint a további, egyéni következtetések levonását.